ده مورد از علائم و نشانه های افسردگی

۱- احساسات درماندگی و ناامیدی: دیدگاهی در مورد اینکه هیچ چیز هرگز بهتر نخواهد شد و هیچ چیز نمی‌تواند وضعیت شما را بهبود بخشد.

۲- عدم علاقه به انجام فعالیت‌های روزانه: دیگر سرگرمی‌ها، تفریحات، فعالیت‌های اجتماعی یا روابط جنسی مانند گذشته برای‌شما اهمیتی ندارد. دیگر نمی‌توانید احساس لذت و خوشی کنید.

۳- تغییرات اشتها و وزن: ممکن است به طور قابل توجهی کاهش یا افزایش وزن داشته باشید (تغییر بیش از ۵ درصد وزن بدن در ماه).

۴- تغییرات خواب: مخصوصا در ساعات اولیه بامداد بیخوابی داشته و یا دیر از خواب بلند شوید.

۵- خشم و تحریک‌پذیری: احساس آشفتگی، بی‌قراری، یا حتی عصبانیت؛ سطح تحمل شما پائین است، و هر چیز و هر کسی شما را عصبانی می‌کنند.

۶- فقدان انرژی: احساس خستگی، تنبلی، و به لحاظ فیزیکی خالی بودن؛ تمام بدن شما احساس سنگینی می‌کند، و حتی ممکن است وظایف کوچک هم طاقت‌فرسا بوده و انجام آنها زمان زیادی صرف کند.

۷- احساس از خودبیزاری: احساسات قوی از ضعیف بودن و گناه؛ خودتان را به خاطر اشتباه‌ها و خطاها به شدت سرزنش می‌کنید.

۸- رفتاری عاری از حس مسئولیت: ممکن است رفتارهای گریزگرا مانند سوءمصرف مواد، اختلال قماربازی، رانندگی بی‌محابا یا ورزش‌های خطرناک داشته باشید.

۹- مشکلات عدم تمرکز: تمرکز کردن، تصمیم‌گیری یا به یاد آوردن چیزها برای ‌شما دشوار خواهد بود.

۱۰- دردها و رنج‌های ناشناخته: افزایش شکایت‌های جسمی مانند سردرد، کمر درد، درد عضلات و معده از دیگر علائم و نشانه های افسردگی هستند.

تمایز میان افسردگی و اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی که با عنوان اختلال افسردگی-شیدایی نیز شناخته می‌شود، شامل تغییرات جدی در خلق‌وخو، سطح انرژی، تفکر و رفتار است. از آنجا که این در فاز پائین بسیار مشابه با افسردگی است، لذا اغلب مورد توجه قرار نگرفته و اشتباه تشخیص داده می‌شود. مصرف داروهای ضد افسردگی برای افسردگی دوقطبی ممکن است مشکلات جدی ایجاد کرده و عملا وضعیت را بدتر ‌کند. اگر تا به حال فازهایی را تجربه کرده‌اید که در آن دچار احساسات مفرط خوشحالی، کاهش نیاز به خواب، افکار رقابتی و رفتار تکانشی شده‌اید، ارزیابی برای تشخیص اختلال دوقطبی را مد نظر قرار دهید.

روانشناس و سکس تراپ خوب گنبد؟ خانم سعیده بلالی مشاور روانشناس در مرکز مشاوره رسپینا یکی از متخصصین حوزه مشاوره و سکس تراپی در گنبد کاووس استان گلستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *