افسردگی موقعیتی درمقابل افسردگی بالینی

افسردگی موقعیتی و بالینی اغلب با علائم مشابهی ظاهر می شود، اما علت و مدت افسردگی علائم،سبب تمایز آنها از هم می شود

افسردگی موقعیتی چیست؟

 افسردگی موقعیتی ، احساس کلی ناامیدی است که ناشی از عدم توانایی در کنار آمدن با تغییرات ناگهانی یا تجربه آسیب زاست.  علائم افسردگی ، در اثر حوادث مختلفی مانند از دست دادن شغل، مرگ عزیزان و طلاق رخ می دهد. برعکس، تغییرات هیجان انگیز اما طاقت فرسا زندگی مانند تولد کودک، مهاجرت یا رفتن به دانشگاه نیز باعث افسردگی موقعیتی می شوند.

علائم افسردگی موقعیتی معمولاً در عرض سه ماه پس از رویداد استرس‌زا ظاهر می‌شوند و پس از آن سازگاری با زندگی روزمره  برای افراد دشوار می شود.  با این وجود، افسردگی موقعیتی خود به خود برطرف می شود و علائم به تدریج از بین می روند، زیرا همه چیز قابل کنترل تر می شود.

افسردگی بالینی

 افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی عمده (MDD) یکی از رایج ترین اشکال تشخیص داده شده افسردگی است.  MDD با نشانه های مداوم و شدید اندوه و بی علاقگی/ناخرسندی طی دوره روزانه در دو هفته مشخص می شود. این علائم بر توانایی فرد برای انجام وظایف یا فعالیت های روزمره تأثیر می گذارد و به درمان مبتنی بر شواهد و/یا دارو نیاز دارد.  برخلاف افسردگی موقعیتی، MDD بدون توجه به اینکه آیا فرد با عامل استرس زای زندگی خاص یا قابل شناسایی مواجه شده است، ظاهر می شود.

با توجه به عادات سبک زندگی و مداخله مناسب ،ممکن است نشانه ها چندین هفته،ماه یا سال طول بکشد.

درمان ، برای افسردگی موقعیتی مهم است

 اگر دچار افسردگی موقعیتی شدید، جستجوی درمان زودهنگام برای کاهش اثرات منفی کوتاه‌مدت و بلندمدت و جلوگیری از اختلالات سلامت روان بسیار مهم است. معمولا،افسردگی موقعیتی طی زمان برطرف می شود اما سبب به تعویق افتادن و بی ثباتی عملکرد کلی می شود.در نتیجه، مقابله بیشتر تبدیل به چالش می شود و علائم بدتر می شود و به شرایط روانی جدی تری مانند MDD تبدیل می شود .

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *