درمان اختلال شخصیت مرزی

بهترین درمان اختلال شخصیت مرزی، درمان‌های روان‌شناختی است. صحبت با یک متخصص درزمینهٔ روانشناسی به‌صورت خصوصی و یا گروهی، درمان روانشناختی محسوب می‌شود. باید یادرآور شد که تجویز دارو درمان اصلی برای این اختلال نیست، اما برای کسانی که درمان روانشناسی را آغاز کرده‌اند، برخی داروها می‌تواند در مدیریت علائم اختلال شخصیت مرزی مفید باشد. سایر درمان‌ها همچون درمان‌های الکتریکی برای اختلال شخصیت مرزی کاربردی ندارد

چندین روش درمانی روان‌شناختی برای افراد دارای اختلال شخصیت مرزی وجود دارد. این درمان باید توسط روانشناس بالینی و در مراحل بعدی بهتر است توسط روان‌پزشک انجام شود. مهم‌ترین درمان‌های روان‌شناختی برای اختلال شخصیت مرزی عبارت‌اند از:

  • درمان رفتاری مبتنی بر گفتگو (DBT)

شامل درمان گروهی و فردی است که به‌طور خاص برای اختلال شخصیت مرزی طراحی‌شده است. DBT با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر مهارت، به فرد می‌آموزد که چگونه احساسات خود را مدیریت کرده، اضطراب را کنترل و روابط را بهبود بخشد.

  • طرح‌واره درمانی متمرکز بر اختلال شخصیت مرزی

طرح‌واره درمانی به افراد کمک می‌کند تا نیازهای ناخوشایندی که باعث بروز الگوهای منفی در زاویه دید آن‌ها به زندگی، نحوه ارتباطاتشان با دیگران، باورهایشان و… شده را شناسایی کنند. این الگوهای منفی گاهی ممکن است برای بقای افراد مفید باشد اما در بخش‌هایی از زندگی زیان‌بار هستند. این درمان برای تمرکز بر الگوهای مثبت کمک کرده و بهبود کیفیت زندگی را تضمین می‌کند

  • درمان مبتنی بر ذهن سازی (MBT)

این درمان مبتنی بر صحبت است و کمک می‌کند تا افکار و احساسات خود را در هرلحظه مشخص کرده و سعی کند دیدگاه جایگزین آن را نیز ایجاد کند. MBT بر تفکر قبل از عمل تأکید دارد.

  • آموزش سیستم پیش‌بینی پذیری احساسی و حل مسئله (STEPPS)

آموزش سیستم پیش‌بینی احساسی و حل مسئله یک درمان ۲۰ هفته‌ای است که در این روش درمانی کار در گروه‌هایی است که اعضای خانواده، دوستان و مراقبان فرد را باهم مرتبط می‌کند. این درمان در کنار درمان‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • روان‌درمانی مبتنی بر انتقال (TFP)

این روش درمانی به فرد کمک می‌کند که احساسات و مشکلات فردی خود را از طریق رشد روابط با درمانگر درک کند. سپس می‌تواند این بینش را بر وضعیت فعلی زندگی خود نیز اعمال کند.

  • مدیریت روان‌پزشکی اختلال شخصیت مرزی

مدیریت روان‌پزشکی، درمان مبتنی بر مدیریت فردی است و با استفاده از انتظارات و وظایف بیمار در کار یا مشارکت در مدرسه برای بهبود به او کمک می‌کند. این درمان، روی احساسات هیجانی در لحظات دشوار و با در نظر گرفتن زمینه بین فردی برای احساسات تمرکز می‌کند. در این درمان ممکن است داروها، گروه‌های درمانی، آموزش خانواده و درمان‌های فردی ادغام شود.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *