یک برنامه ریزی درسی صحیح و استاندارد چه اصولی باید داشته باشد؟

تعیین و مشخص کردن هدف:
برای برنامه ریزی در هر کاری ابتدا باید هدفهای دقیقی را برای خود مشخص کنید. در برنامه ریزی تحصیلی هم همینطور است یعنی باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را به طور کامل مشخص کنید.
برای مثال هدف کوتاه مدت مدت شما میتواند مطالعه و تست زدن فصل ۱تا ۳ زیست شناسی یا فیزیک باشد و هدف بلند مدتتان کسب رتبه ی خوب در آزمون سراسری و یا قبولی در کنکور کارشناسی ارشد باشد.
زمان بندی کردن اهداف کوتاه و بلند مدت:
باید مشخص کنید که هر یک از اهداف و برنامه کوتاه مدت را در چه زمانی انجام خواهید داد. مثلا جمع بندی چه درسی در چه زمانی به اتمام خواهد رسید.
مطالعه درسها به طور هماهنگ و موازی:
بسیار پیش می آید که دانش آموزان در یک مدت تمرکز خود را روی یک یا دو درس متوجه میکنند و مثلا در مدت یک هفته فقط آنها را مطالعه کرده و درسهای دیگر را کنار میگذارند. این روش نه تنها موجب خستگی ذهنی و بی رقبتی شما میشود بلکه کیفیت مطالعه و بازده یادگیری شما را نیز کاهش میدهد.
اما اگر مطالعه درس ها را به صورت موازی پیش ببرید مثلا دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب و مطالعه کنید تنوع در مطالبی که مطالعه میکنید سبب خواهد شد از خستگی ذهنی جلوگیری شود و در نتیجه اشتیاق و بازده مطالعه را افزایش می دهد.
تناسب دروس در کنار تنوع:
البته این تنوع باید با تناسب همراه باشد و انتخاب شما به گونه ای باشد که درسهایی را که در یک بازه زمانی مطالعه خواهید کرد با هم تناسب داشته و تداخلی در یکدیگر ایجاد نکنند. برای مثال مطالعه درس شیمی، فیزیک و ریاضی در کنار هم و همزمان توصیه نمیشود زیرا به علت سنگینی مطالب و شباهت ساختاری این درسها ممکن است باعث خستگی شما شود و بهتر است ترکیبی مناسب از دروس عمومی و تخصصی انتخاب کنید.
استراحت کافی ـ خواب مناسب:
در مطالعه پیوسته و زمانی که شما تمام وقت مطالعه نمیکنید علاوه بر استراحتی که هر ۴۵ دقیقه یا حداکثر ۷۵ دقیقه یک بار برای خود در نظر میگیرید هر چند ساعت یک بار نیز باید مدت زمان طولانی تری برای یک استراحت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ای منظور کنید و همچنین بایستی استراحتی با مدت زمان بیشتر و تفریحاتی مختصر را که سبب افزایش روحیه و انرژی شما میشود در پایان هفته بگنجانید. خواب مناسب و به موقع هم از عواملی است که روانشناسان آن را از عوامل مهم در یادگیری و مطالعه به شمار می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *