چه کسانی در معرض اختلال افسردگی فصلی قرار دارند؟

احتمال بروز افسردگی فصلی در زنان بیشتر از مردان و در جوانان بیشتر از افراد مسن است. در حالت کلی، عوامل زیر احتمال بروز این مسئله را افزایش می‌دهند: 

  • سطح پایین ویتامین D: هنگامی که پوست در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین  D  در بدن تولید می‌شود. این ویتامین به افزایش فعالیت هورمون سروتونین کمک می‌کند. کمبود دریافت ویتامین D از منابع غذایی یا کاهش جذب آن به دلیل کاهش نور خورشید در فصول زمستان و پاییز، باعث بروز افسردگی فصلی می‌شود.
  • سابقه خانوادگی: چنانچه یکی از نزدیکان فرد به افسردگی وابسته به فصل دچار باشد، احتمال اینکه خود او نیز به این نوع افسردگی مبتلا شود، افزایش می‌یابد.
  • ابتلا به افسردگی شدید یا اختلال دوقطبی: احتمال ابتلا به افسردگی فصلی در افرادی که به نوعی از سایر اختلالات روانی رنج می‌برند، بیشتر است.

زندگی دور از خط استوا: احتمال بروز افسردگی فصلی در کسانی که در عرض‌های شمالی و جنوبی بالاتر از خط استوا زندگی می‌کنند، بیشتر است. احتمالاً دلیل آن کاهش نور خورشید در طول زمستان و بلند شدن روزها در طول تابستان است.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *