عوامل تاثیر گذار بر تحصیل دانش آموزان

کمبود انگیزه، مانع قابل توجهی برای موفقیت تحصیلی است که از طریق احساس ناامیدی و دلخوری مانع بهره وری و رشد در طولانی مدت می شود. عوامل متعددی بر سطح انگیزش در یادگیری تأثیر می گذارد. طبق مطالعه مالون و لوپر هفت عامل مهم برای انگیزش تحصیلی وجود دارد:

 چالش

 کنجکاوی

 کنترل

 رقابت

 مشارکت

 قدرت تشخیص

بسیاری از این ویژگی ها در فرایند بازی های کودکانه حضور داشته و بعدا رشد و توسعه می یابند. روندهای جاری در روانشناسی آموزشی نه تنها به پیشرفت شناختی توجه می کند، بلکه انگیزه و ترجیح دانش آموزان را نیز به عنوان عوامل اساسی در تقویت یادگیری و پیشرفت مؤثر می داند.

انواع انگیزه

انواع مختلف انگیزه در دو دسته اصلی قرار می گیرند. در زیر به دو انگیزه مهم زیربنایی اشاره خواهیم کرد:

  انگیزه درونی

انگیزه ذاتی نوعی انگیزه است که در آن فرد از درون خود انرژی می گیرد. به عنوان مثال، فردی تصمیم گرفته است تا درس بخواند و بتواند فرد مفیدی در جامعه باشد. با توجه به اینکه هدف گذاری او به خودش وابسته است و تمایل به تغییر از درون او می آید، انگیزه اش ذاتی یا درونی است.

  انگیزه بیرونی

از طرف دیگر انگیزه بیرونی نوعی انگیزه است که در آن فرد از جنبه های بیرونی انرژی می گیرد. فکر کنید فردی فقط به خاطر پافشاری خانواده درس می خواند. او در درس و امتحانات موفق می شود تا پاداش آن ها را دریافت نموده و از تنبیه شدن بگریزد. از آنجا که این فشار از بیرون وارد می شود ، این نمونه ای از انگیزه بیرونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *