تمایل جنسی یا سکس تراپی چیست؟

آنچه تحت عنوان میل جنسی می توان نام برد و بسیار گسترده بوده و شامل خیالبافی های جنسی، خواب های سکسی ، شروع رفتار جنسی در مقابل شریک جنسی، پاسخ گویی به شروع این رفتار، خود ارضایی حس ناحیه دستگاه تناسلی، تاثیرپذیری از عوامل تحریک کننده محیطی و خواست درونی برای مطلوب واقع شدن میباشد.مشاوره رسپینا گامی نو در جهت مشاوره به خانواده ها، زوج های جوان در حل تعارضات زناشویی، مشاوره طلاق ، آموزش های پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج برداشته است. مشاوره رسپینا در استان گلستان شهرستان گنبد کاووس خدمات نوینی به هموطنان عزیز ارائه می کند.

مجموعه ای نشانه ها بدون توجه به معنای دقیق و حس عمیق و تمایل جنسی می تواند گمراه کننده باشد.موسسه مشاوره رسپینا در زمینه خدمات مشاوره ای در استان گلستان شهرستان گنبد کاووس فعال می باشد.

تمایل جنسی عمدتاً محصول ترکیب سه عامل ذهنی مهم است:

محرک، انگیزه و آرزو.

محرک:

تمایل جنسی تابع مکانیسم بیولوژیک است. بخش هایی از هیپوتالاموس و سیستم لیمبیک قادرند که محرک جنسی را ایجاد نمایند.

محرک عبارت است از افزایش پاسخگویی به محرک های شهوانی محیط، برنامه ریزی رفتار سکسی ، ارگاسم شبانه و افزایش اشتغالات شهوانی.

اگرچه در ظاهر افراد بدون داشتن محرک جنسی می توانند به ارگاسم و لذت جنسی برسند اما در واقع روند فیزیولوژیک_ روانشناختی خاصی کنترل محرک مربوط را برعهده دارد.

ایجاد محرک لازم در هر دو جنس مرد و زن نیازمند مقدار متناوبی تستوسترون است.

بدون وجود محرک سیستم پاسخ دهنده بسیار آهسته کار می کند و نیاز به تلاش بسیاری دارد نیروی محرکه گاه به دلیل مصرف برخی از داروها که بر سیستم اعصاب اثر می گذارند مختل می‌شود همچنین استفاده از مواد مخدر، بیماری های روان شناختی، بیماری های سیستمیک و بروز نومیدی و یأس می تواند نیروی محرکه را مخدوش کند.

برعکس، نیروی محرکه با مقدار اندک بعضی موادمخدر، خوشی و سرمستی با هر منبعی، افزون می شود.

انگیزه:

جنبه روانشناختی تمایل جنسی را انگیزه می نامند که به معنای تمایل برای انجام رفتار سکسی در مقابل شریک جنسی است.

گاه انگیزه کاهش می یابد به حدی که فرد مایل است که آغازگر رفتار جنسی، شریک سکسی باشد. مسائل جنسی اغلب در افرادی بروز می کند که نیروی محرکه قوی دارند اما انگیزه روانشناختی آنها برای اجتناب و دوری از رفتار شریک جنسی خود قوی است.

اکثر این گونه مشکلات زمانی آغاز می شود که فرد در عین برخورداری از سلامت کامل جسم تمایلی به مشارکت جنسی ندارد.

آرزو:

جنبه اجتماعی تمایل جنسی را آرزو می نامند.

آرزوها انعکاسی از تاثیر فرهنگ بر انتظارات و باورهای ما در مورد تجلی جنسیت ما هستند. آرزوها آینه ی ادراک ما از مسائل جنسی هستند.

به عبارتی داشتن عملکرد جنسی یا عدم مشارکت در عملیات جنسی آرزوهای ما را تشکیل می دهند مثلاً اگر کسی بر این باور است که در هفته دو بار آمیزش داشته باشد و این مقدار را متناسب با شرایط و سن خود بیابد و این باور او یک آرزو محسوب می شود یا اینکه کسی ترجیح بدهد که مقاربت دهانی نداشته باشد باور و اعتقادی است که از فرهنگ و اعتقادات نشأت می‌گیرد.

در نظر گرفتن جنبه اجتماعی تمایل جنسی از آن جهت حائز اهمیت است که نحوه گفتار بیمار ممکن است پزشک معالج او را به اشتباه بیندازد.

برای روشن شدن این نکته به مثالی اشاره می کنیم:

مرد ۸۰ ساله ای که تظاهرات وجود محرک جنسی را نداشته و حدود یک دهه با همسر خویش ارتباط جنسی نداشته چرا که فکر می کرده نمی توانسته نعوظ داشته باشد، به پزشک خود در پاسخ به این سوال که آیا تمایل سکسی دارید یا خیر می‌گوید البته که میل جنسی دارم!

خون یک مرد در رگهای من جاری است!

این پاسخ در واقع یادآوری فرد است و نه عملکرد جنسی و تمایل سکسی او لذا پزشک باید هوشیار باشد که در چنین مواردی به صرف ادعای خود بیمار دچار اشتباه نشده و آرزوها و آمال او را از مسائل جنسی به جای تمایل جنسی او در نظر نگیرد.

بود و نبود تمایل جنسی و چگونگی آن از مبهمات است اما آنچه مسلم است این که مجموعه‌ای از سه قوه نیروی بیولوژیک، انگیزه روانشناختی و ادراک اجتماعی تغییرات مربوط به تمایلات جنسی را کنترل میکنند.مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *