انواع سبک های فرزند پروری

سبک فرزندپروری شما می تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از وزن فرزندتان تا احساس خود نسبت به خودش. در مشاوره فرزندپروری اطمینان حاصل می شود که سبک شما ضامن رشد سالم اوست زیرا نحوه تعامل شما با فرزندتان و تربیت او بر زندگی آینده اش تاثیر می گذارد

بین خانواده ها ۴ سبک فرزندپروری غالب است:

  • استبدادی
  • مقتدرانه
  • سهل گیرانه
  • طرد کننده

والدین مستبد

وقتی کودک در مورد دلیل یک قانون سوال می کند، والدین مستبد مشهور به تکرار این جمله هستند «همین که من گفتم». پس وقتی بحث اطاعت پیش می آید، هیج علاقه ای به مذاکره و مصالحه ندارند.

اجازه نمی دهند فرزنشان درگیر چالش حل مسئله بشود. در عوض خود قانون گذاری می کنند و بدون در نظر گرفتن دیدگاه کودک مجازات سرپیچی از قانون را اجرا می کنند.

والدین مستبد به جای تربیت، کودک را تنبیه می کنندبنابراین به جای آموزش گزینه های رفتاری بهتر، به کودک احساس شرم به خاطر اشتباه می دهند.

والدین مقتدر:

اقتدار با استبداد فرق دارد، پس این سبک رویکرد کاملا مثبتی در تربیت فرزند است.

والدین مقتدر قوانین و مجازاتی هایی دارند اما نظر فرزندشان را هم دخیل می کنند. احساس فرزندشان را تایید می کنند، اما در نهات اقتدار در دست خودشان است.

والدین مقتدر برای پیشگیری از رفتارهای بد زمان و انرژی می گذارند.

همچنین دارای استراتژی های تربیتی مثبتی هستند که رفتارهای خوب را تقویت می کند مانند تحسین و سیستم پاداش

کودکانی که توسط این والدین رشد و پرورش می یابند شاد و موفق هستند. همچنین، در تصمیم گیری و تقبل ریسک موفق تر از دیگران عمل می کنند.

والدین سهل گیر:

والدین سهل گیر خیلی ملایم رفتار می کنند و تنها وقتی وارد عمل می شوند که مشکلی جدی پیش بیاید.

این دسته والدین به راحتی بدرفتاری ها و اشتباهات فرزندشان را می بخشند و معتقدند «بچه است دیگر!» وقتی می خواهند فرزندشان را مجازات کنند، در تصمیمات خود قاطع نیستند. اگر کودک التماس کند کوتاه می آیند یا تنبیه را زودتر از موعد تمام می کنند.

والدین سهل گیر بیشتر از آنکه والد باشند، دوست فرزندشان هستند. فرزندشان را تشویق می کنند در مورد مشکلاتشان با آنها حرف بزنند، اما تلاشی برای رفع رفتارهای بد و انتخاب های غلط فرزندشان نمی کنند.

کودکانی که زیر نظر این والدین هستند، به لحاظ درسی دچار مشکل می شوند. مشکلات رفتاری بیشتری از خود نشان می دهند زیرا احترامی برای قوانین قائل نیستند. عزت نفس پایینی دارند و بیشتر دچار افسردگی می شوند

والدین طرد کننده:

این دسته والدین اطلاع کمی از رفتارها و اعمال فرزندشان دارند. قوانینی که وضع می کنند کم است، و کودک هیچ گونه راهنمایی، پرورش و توجهی دریافت نمی کند.

والدین طرد کننده انتظار دارند فرزندشان خودش بزرگ شود.زمان و انرژی زیادی صرف بزرگ شدن، تربیت و رفع نیازهای فرزندشان نمی کنند.

والدین طرد کننده بی توجه هستند، اما شاید همیشه تعمدی نیست.

برای مثال، ممکن است والد دچار اختلالات روانی یا اعتیاد باشد یا به دلیل مشکلات خانوادگی نمی تواند به طور مستمر به نیازهای فرزندش توجه کند.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *