استراتژی‌های زیر در درمان استرس مؤثر هستند:گنبد

ورزش کردن و درمان استرس

فعالیت بدنی با تغییر شیمی مغز می‌تواند تعادل هورمونی بدن را برقرار کند و حس نشاط و آرامش بیشتری به فرد بدهد.مرکز مشاوره رسپینا در ایام نوروز خدمات روانشناختی برای همشهریان گنبد بصورت حضوری و تلفنی (آنلاین) در استان گلستان برگزار می کند.

کاهش مصرف الکل، مواد مخدر و کافئین و درمان استرس

این مواد باعث تشدید استرس شما می‌شوند. کافئین موجود در قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند اضطراب را افزایش دهد. افراد مختلف دارای آستانه تحمل متفاوتی نسبت به کافئین هستند و فراتر از آن باعث اضطراب و تحریک فرد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند قهوه در میزان تعادل برای سلامت مفید است. اما میزان تعادل در هرکسی متفاوت است و خودتان باید آن را ارزیابی کنید.

تغذیه و درمان استرس

یک رژیم غذایی متعادل و سالم که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و آب است به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌انجامد که از عواقب خطرناک استرس برای بدن جلوگیری می‌کند.

اولویت‌بندی

عدم برنامه‌ریزی صحیح باعث می‌شود که کارها در زمان مناسب انجام نشود و کارها به تعویق بیفتد. انباشته شدن کارها منبع مهم استرس است. برای درمان استرس خود، لازم است اولویت‌بندی داشته باشید و کارهای مهم را زودتر انجام دهید.

یکی از مسائلی که موجب ایجاد استرس در بسیاری از انسان‌ها می‌شود، کمبود زمان لازم برای انجام کارهایشان است. همهٔ ما در هفته ۱۶۸ ساعت زمان داریم. عده‌ای از آدم‌ها کارمند تمام‌وقت هستند، ورزش می‌کنند، ساز می‌زنند، آخر هفته‌ها به پیک‌نیک می‌روند و هر شب هم حداقل ۷ ساعت می‌خوابند. اما عده‌ای دیگر به صورت نیمه‌وقت در یک شرکت کار می‌کنند، صبح‌ها با تأخیر سر کار می‌رسند، شب‌ها چهار- پنج ساعت می‌خوابند و نتیجتاً کل روز در حال خمیازه کشیدن هستند، و همیشه هم برای هر کاری وقت کم می‌آورند.

اگر همهٔ ما در هر روز ۲۴ ساعت زمان داریم و در هر هفته هفت روز، پس تفاوت کجاست؟ تفاوت در مدیریت زمان است. افراد موفق همیشه با خود لیستی به همراه دارند که در آن کارهایی که باید انجام شوند را یادداشت کرده‌اند و برای انجام هرکدام زمانی را اختصاص داده‌اند. به این ترتیب ساعات زندگی را بیش از آنکه وقف فکر کردن به کارهای عقب مانده کنند، صرف انجام وظایف و امور مورد علاقه‌شان می‌کنند.

زمانی برای خود

برای درمان استرس همیشه زمانی را به خودتان اختصاص دهید که شامل زمان استراحت و انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان می‌شود.

در زمان استرس می‌توانید با تکنیک‌های تنفسی به کاهش ضربان قلب و کنترل سایر علائم جسمی کمک کنید. در مطالب پیشین در مورد تکنیک‌های تنفسی برای مدیریت استرس توضیح داده‌ایم. همچنین، تنفس عمیق بخش مهمی از روش درمانی ذهن آگاهی است.

حرف زدن و درمان استرس

صحبت کردن در مورد احساسات و نگرانی‌ها با اعضای خانواده، دوستان و همکاران به شخص کمک می‌کند که کمی از بار فشار روانی خود را تخلیه کند و از حس انزوا و تنهایی خلاص شود. به علاوه، کمک گرفتن از یک دوست می‌تواند با رسیدن به پیشنهادات خوب برای حل منبع استرس همراه باشد.

نوشتن یکی از راه‌های درمان استرس

اگر کسی را در اطراف خود ندارید که به او اعتماد کنید، روی کاغذی مشکلاتتان را بنویسید و بعد آن را از بین ببرید. علاوه بر نوشتن مشکلات، راه دیگر نوشتن خوبی‌ها، نعمت‌ها و امتیازات است که باعث آرامش شما می‌شود. شکرگزاری برای داشته‌ها در زندگی باعث درمان استرس می‌شود. بدین ترتیب، یاد می‌گیرید که در زندگی بر داشته‌ها و جنبه‌های مثبت تمرکز کنید.

زندگی اجتماعی

حمایت اجتماعی از سمت دوستان و خانواده استرس را کاهش می‌دهد. تنها ماندن در خانه باعث می‌شود که استرس شما بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند، به طور خاص ارتباط با دوستان باعث ترشح اکسی‌توکسین در زنان می‌شود که یک داروی طبیعی برای درمان استرس است. داشتن ارتباط اجتماعی بیشتر باعث کاهش اثرات استرس مانند افسردگی و اضطراب نیز می‌شود.

خندیدن و درمان استرس

سخت است وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. اما برای سلامتی‌تان خوب است و روشی قاطع در کاهش استرس است. در طولانی‌مدت، خندیدن باعث تقویت سیستم ایمنی و خلق‌وخو می‌شود. وقتی استرس دارید سعی کنید به فیلم‌های کمدی، تئاترها و محتوای طنز رو بیاورید یا با دوستانی ارتباط بگیرید که شما را شاد می‌کن

یکی از دلایل مهم استرس و ناراحتی تقبل مسئولیت‌های فراتر از توان و برنامه است. برخی از افراد نمی‌توانند نه بگویند و این باعث می‌شود اطرافیان مسئولیت‌های زیادی را به آنان محول کنند. تلاش برای راضی نگه‌داشتن همه و انجام مسئولیت‌های زیادی منبع مهم استرس است. برای درمان استرس خودتان را در اولویت قرار دهید و تنها مسئولیت‌هایی را قبول کنید که بر اساس توانایی و برنامه‌تان امکان انجام آن را دارید.

تمرکز روی موارد تحت کنترل

شما نمی‌توانید رفتار رئیستان، مشتری‌هایتان، انسان‌هایی که در مترو یا خیابان با آنها برخورد می‌کنید، و یا والدینتان را کنترل کنید. اما می‌توانید نحوه پاسخگویی خودتان به رفتار آنها را کنترل کنید. می‌توانید افکار خودتان را کنترل کنید. می‌توانید سبک زندگی خودتان را کنترل کنید. یکی از موارد مهمی که در انسان ها ایجاد استرس می‌کند این است که می‌خواهند چیزهایی را تحت کنترل خود داشته باشند که در کنترل آن‌ها نیست.

چرا که در چنین مواردی علاوه بر احساس نامطلوبی که از شکست یا برخورد نامناسب به آنها دست داده، احساس ناتوان بودن و بی‌پناه بودن هم خواهند کرد. اما اگر بدانند که هرگز قرار نیست همه چیز تحت کنترل آنها باشد، و روی مواردی تمرکز کنند که در آنها قدرت و احاطه دارند، آن‌وقت با تنش‌هایی بسیار کمتر از قبل در مسیر موفقیت خود گام برمی‌دارند و درمان استرس موفق‌تر عمل خواهند کرد.

سخنی از سیمیاروم

تحقیقات نشان می‌دهند استرس گاهی مثبت است. باعث می‌شود شما هوشیارتر باشید و بدین ترتیب در موقعیت‌های مهم، خطرناک و خاص عملکرد بهتری از خود نشان دهید. اما استرس تنها زمانی مفید است که فقط مدت کوتاهی طول بکشد. برای مثال، استرس برای تحویل پروژه مدرسه یا کار باعث می‌شود که شخص دقت بیشتری به خرج دهد و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

بهترین روانشناس  مشاور خانواده کودک  گنبد و بهترین مشاور گنبد؟ خانم سعیده بلالی مشاور روانشناس در مرکز مشاوره رسپینا یکی از متخصصین حوزه مشاوره در گنبد کاووس استان گلستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *