انواع افسردگی

افسردگی به شکل‌های گوناگونی ظاهر می‌شود. دانستن نوع افسردگی‌شما به شما کمک می‌کند تا علائم آن را مدیریت کرده و بهترین درمان را دریافت کنید.

افسردگی حاد

افسردگی حاد نسبت به افسردگی خفیف یا متوسط کمتر رایج است و با علائمی شدید و دائمی مشخص می‌شود.

• افسردگی حاد که بدون درمان باقی مانده معمولا حدود شش ماه طول می‌کشد.

• برخی افراد در طول زندگی خود تنها یکبار دوره افسردگی را تجربه می‌کنند، اما افسردگی حاد می‌تواند یک اختلال تکرار شونده باشد.

افسردگی غیرعادی

افسردگی غیرعادی یکی از زیرمجموعه‌های افسردگی حاد با الگوی علائم خاص است. این نوع نسبت به مابقی به برخی درمان‌ها و داروها بهتر پاسخ می‌دهد، لذا شناسایی آن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

• افراد مبتلا به افسردگی غیرعادی در پاسخ به رویدادهای مثبت (مثلا دریافت خبرهای خوب یا هنگام بیرون رفتن با دوستان) خلق‌وقوی موقت را تجربه می‌کنند.

• دیگر علائم و نشانه های افسردگی غیرعادی شامل اضافه وزن، افزایش اشتها، خواب مفرط، احساس سنگینی در پاها و بازوها می‌باشد.

روانشناس و سکس تراپ خوب گنبد؟ خانم سعیده بلالی مشاور روانشناس در مرکز مشاوره رسپینا یکی از متخصصین حوزه مشاوره و سکس تراپی در گنبد کاووس استان گلستان است.

افسرده‌خویی (افسردگی خفیف، عودکننده)

افسرده‌خویی نوعی افسردگی مزمن “سطح پائین” است. افراد مبتلا به افسرده‌خویی اغلب اوقات احساس افسردگی خفیفی دارند، گرچه ممکن است دوره‌های کوتاه حالت طبیعی داشته باشند.

• علائم و نشانه های افسردگی از نوع افسرده‌خویی به اندازه علائم و نشانه های افسردگی حاد مشخص و شدید نیستند، اما تا مدت طولانی ادامه می‌یابند (حداقل دو سال).

• همچنین برخی افراد علاوه بر افسرده‌خویی دوره‌های افسردگی حاد را نیز تجربه می‌کنند، که این با عنوان “افسردگی مضاعف” شناخته می‌شود.

• اگر از افسرده‌خویی رنج می‌برید، ممکن است احساسی شبیه به اینکه همیشه افسرده بوده‌اید داشته باشید. شاید فکر کنید که خلق‌وخوی پائین شما تنها بدین دلیل است “که شما این گونه هستید”.

اختلال عاطفی فصلی (SAD)

برای برخی افراد، کاهش ساعات طول روز در زمستان منجر به نوعی افسردگی می‌شود که با عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می‌شود. اختلال SAD حدود یک تا دو درصد از جمعیت مخصوصا زنان و افراد جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اختلال SAD می‌تواند احساساتی کاملا متفاوت با آنچه که در تابستان هستید، برای شما ایجاد کند (ناامیدی، ناراحتی، تنش، استرس، بدون هیچ علاقه‌ای به دوستان یا فعالیت‌هایی که معمولا دوست دارید). SAD معمولا در پائیز و زمستان که روزها کوتاه‌تر می‌شوند، آغاز شده و تا بهار که روزها روشن‌تر می‌شوند، باقی می‌ماند.

علل افسردگی و عوامل مخاطره‌آمیز

اگرچه برخی بیماری‌ها دارای علت خاص پزشکی هستند و درمان را آسان می‌کنند، لیکن افسردگی بیماری پیچیده‌تری است. افسردگی تنها نتیجه عدم تعادل شیمیایی در مغز نیست که بتوان به سادگی آن را با دارو و درمان معالجه کرد. این به دلیل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی رخ می‌دهد. به عبارت دیگر انتخاب‌های سبک زندگی‌، روابط و مهارت‌های مقابله (اگر بیشتر نباشد) لیکن به اندازه ژنتیک حایز اهمیت هستند.

مشاور خوب روانشناس گنبد؟ خانم سعیده بلالی مشاور روانشناس در مرکز مشاوره رسپینا یکی از متخصصین حوزه مشاوره در گنبد کاووس استان گلستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *