تحریک الکتریکی فراجمجمه ای tDCS

تحریک الکتریکی فرا جمجمه‌ای tDCS یکی از روش‌های غیرتهاجمی درمان مغز است که با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف اثر خود را بجا می‌گذارد. این جریان الکتریکی پیوسته تحریک‌پذیری نورونی را در نواحی خاص مغز افزایش یا کاهش می‌دهد. این تغییر در تحریک‌پذیری نورونی به تغییر در عملکرد مغز منجر می‌شود و امروزه کاربرد گسترده‌ای در درمان اختلالات نورولوژیکی و روان‌پزشکی دارد. در این روش درمانی دو الکترود باتوجه به اختلال مورد نظر روی قسمتی از سر قرار می‌گیرند. یکی از الکترودها دارای بار مثبت و دیگری دارای بار منفی است. جریانی که شدت آن بین ۱ تا ۲ میلی‌آمپر متغیر است، بین الکترودها برقرار شده و بخشی از آن از طریق جمجمه وارد مغز می‌شود. جریان الکتریکی وارد شده به مغز قادر است فعالیت سلول‌های مغزی را تحت تأثیر قرار داده و از این طریق اثرات درمانی بجا بگذارد.

آثار تحریک مغز تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

آثار تحریک الکتریکی مغز را به می‌توان دو دسته تقسیم کرد:

کوتاه مدت: اثر فوری و کوتاه مدت این نوع تحریک را می‌توان بلافاصله با تغییری که در میزان تحریک پذیری سلول‌های مغز رخ می‌دهد (بازداری یا تحریک نواحی مختلف مغزی)، مشاهده و اندازه گیری کرد و تا یک و نیم ساعت به طول انجامد.

بلند مدت: تحقیقات متفاوت نشان می‌دهد آثار بدست آمده از تحریک الکتریکی مغز در درمان اختلالات مختلف می‌تواند تا مدت قابل توجهی باقی بماند. برای مثال در مورد افسردگی، ثابت شده است که اثرات درمانی آن تا چند ماه پایدار است البته تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از جلسات تقویت کننده تحریک الکتریکی در ماه‌های بعد (هر هفته یا دو هفته یکبار) در حفظ اثرهای درمانی بدست آمده بسیار مفید است.

عوارض جانبی این روش چیست؟

این روش درمانی هیچ عارضه جانبی پایدار ندارد. شایع‌ترین عوارض آن عبارتند از خارش و سوزش در ناحیه الکترودها و یا سردردهای گذرا. توصیه می‌شود اگر قرار است الکترود بر روی پیشانی قرار گیرد آن ناحیه تمیز و پاک و عاری از کرم و مواد آرایشی باشد.

کلینیک درمان اختلالات روانی رسپینا مرکز فعال با شیوه درمان نوروفیدبک و بیوفیدبک در استان گلستان گنبد می باشد.

مرکز مشاوره رسپینا اولین مرکز تخصصی درمان افسردگی ، اضطراب ، استرس، میگرن،  با روش نورو فیدبک در استان گلستان شهرستان گنبد کاووس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *