نوروفیدبک Neurofeedback

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک روش جدید درمانی است که در آن درمانگر، از تکنولوژی در جهت اصلاح اختلالات روانپزشکی سود می­برد.

این روش ابزاری است برای کنترل، تغییر و اصلاح امواج الکتریسیته مغزی در جهت رسیدن به کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی که با استفاده از ثبت امواج مغزی و دادن بازخورد به فرد تلاش می­کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه می­شود.

در نوروفیدبک سنسورهایی که الکترود نامیده می­شوند بر روی پوست سر بیمار قرارمی­گیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزی پخش میکند. نوروفیدبک ناهماهنگی مغز را مورد هدف قرارمی­دهد که البته این ناهماهنگی ها می­توانند بسیار متعدد باشند. اطلاعاتی که مغز در مورد کارکرد خودش دریافت می­کند، توانایی بسیار زیادی برای تغییر کردن پیدا می­کند. با این روش فرد سعی می­کند سطح فعالیت مغز خود را تغییر دهد تا عملکرد امواج مغزی به فرم دلخواه (طببیعی) یعنی هماهنگ­تر شدن برسد.

کاربرد درمان نروفیدبک

استفاده از نوروفیدبک در درمان اختلالات اضطرابی، افسردگی، وسواس، میگرن، اختلال پیش فعالی ( ADHD) و کم بود توجه و تمرکز (ADD)، اختلال خواب، صرع و طیف اوتیسم مفید شناخته شده است. همچنین از این روش جهت ارتقاء عملکرد مغز در فعالیت هایی مانند شطرنج و تیراندازی یا بهبود عملکرد در موسیقی استفاده شده است. هرچند که اثر آن برای تمام افراد یکسان و نتیجه بخش نمی باشد.

تعداد جلسات نوروفیدبک

این روش از ۱۰ تا ۸۰ جلسه توصیه می­شود. فاصله جلسات از دو تا سه جلسه در هفته پیشنهاد می­شود. بدیهی است که مستمر بودن جلسات نقش اساسی در روند بهبودی و بالا بردن توجه و تمرکز مراجع خواهد داشت. اثر درمان غالبا بعد از جلسه دهم به طور محسوسی در برخی از مراجعه کنندگان دیده خواهد می شود.

استفاده توام درمان دارویی و نوروفیدبک

استفاده توام مصرف دارو با نوروفیدبک نه تنها عوارض مخربی ندارد بلکه باعث افزایش تاثیر یکدیگر می­شوند. نوروفیدبک روشی کاملا ایمن است که عوارض جانبی ندارد. اما نباید این روش را ضد دارو یا جایگزینی برای دارو دانست. بلکه دربسیاری از موارد موازی درمان دارویی است و مراجعین هم زمان از دارو و دستگاه نوروفیدبک استفاده می­کنند.

فواید نوروفیدبک

  1. روشی است کاملا ایمن بدون هیچ عارضه جانبی
  2. توانمندی­های شناختی را افزایش می­دهد
  3. اثرات درمانی آن برای مدت طولانی پایدار می باشد
  4. افزایش توانمندی­های شناختی فرد

کلینیک درمان اختلالات روانی رسپینا مرکز فعال با شیوه درمان نوروفیدبک و بیوفیدبک در استان گلستان گنبد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *