روانشناس روابط زن و شوهر

همان طور که مستحضر هستید روابط زن و شوهر یکی از مهم ترین روابط بین انسان ها می باشد . بنابراین باید به طور دقیق بررسی شده و جوانب آن سنجیده شود تا این رابطه پایدار ، قوی و مستحکم باقی بماند . روانشناس روابط زن و شوهر در این مورد می تواند گزینه مناسبی باشد .

مرکز مشاوره رسپینا گامی نو در جهت مشاوره به خانواده ها، زوج های جوان در حل تعارضات زناشویی، مشاوره طلاق ، آموزش های پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج برداشته است. مشاوره رسپینا در استان گلستان شهرستان گنبد کاووس خدمات نوینی به هموطنان عزیز ارائه می کند.

به روابطی نظیر روابط جنسی ، روابط عاطفی و نزاعات و کشمکش های بین زن و شوهر روابط زن و شوهری می گوییم که در زیر به تفصیل هر یک می پردازیم .

روابط جنسی :

رابطه جنسی یکی از نیازهای طبیعی انسان ها می باشد که باید به درستی به آن پاسخ داده شود . ازدواج یک بستر درست برای پاسخ گویی به این نیاز می باشد . پس رابطه جنسی یکی از روابطی هست که بین زن و شوهر وجود دارد .

با توجه به اهمیت رابطه جنسی در زن و شوهر لازم است تا به درستی جوانب آن بررسی شده تا به طور کامل و درست به این نیاز پاسخ داده شود . به کمک مشاوره گرفتن از روانشناس روابط زن و شوهر می توان زوایای مختلف این نوع رابطه را بررسی کرد . یک روانشناس خوب اصول و عادت های درست برقراری یک رابطه جنسی خوب را برای هر یک از زن و شوهر شرح می دهد و به آن ها کمک می کند تا به درستی به این نیاز در آن ها پاسخ داده شود .

روابط عاطفی :

یکی دیگر از مواردی که در مشاور روابط بین زن و شوهر به آن اشاره می شود،روابط عاطفی موجود بین آن ها می باشد . روابط عاطفی و احساسات نیز یکی از نیازهای موجود در طبیعت انسان هاست . همچنین جزو روابط مهم بین زن و شوهر محسوب می شود که اگر به درستی مدیریت نشود ممکن است عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد . از این رو لازم است جوانب آن به طور کامل بررسی شود و به درستی به آن پاسخ داده شود .

یک روانشناس روابط زن و شوهر که از علم و دانش و تجربه کافی برخوردار است می تواند یک دیدگاه عالی نسبت به زوایای این نوع رابطه برای هر یک از زوجین به وجود بیاورد و به آن ها این امکان را بدهد تا روابط عاطفی بینشان به درستی برقرار شود . برای درک بهتر روابط عاطفی بین زن و شوهر و پیامدهای احتمالی در صورت برقراری نادرست این نوع رابطه به مثال زیر توجه کنید :

زن و شوهری را تصور کنید که زن احساساتی و مرد زمخت و خشن و از نظر عاطفی سرد است . با وجود محبت های بسیار زن مرد هیچ گونه واکنش مثبتی نشان نمی دهد یا به عبارتی دیگر بهتر است بگوییم عدم آگاهی کافی از جوانب رابطه عاطفی باعث می شود کوچک ترین اهمیتی به آن ندهد و حتی ممکن است زن را تمسخر کند . به این صورت اون حس علاقه شدید که بین آن ها وجود داشت کم کم ضعیف شده و ممکن است در نهایت از بین رود .

حال فرض کنید مرد نسبت به روابط عاطفی بین زوجین حیطه کافی داشته باشد در این صورت به کوچک ترین رفتار زن پاسخ مثبت داده و علاقه شدید بین آن ها نه تنها از بین نمی رود بلکه ممکن است شدیدتر شود .

بنابراین با توجه به مطالب بالا درمی یابیم که یک روانشناس روابط زن و شوهر می تواند سبب پاسخ درست دادن به نیاز عاطفی زوجین شود و روابط عاطفی بین آن ها را تحکیم بخشد .

نزاع ، درگیری و کشمکش بین زن و شوهر :

از قدیم گفتن زن و شوهر دعوا می کنند ، ابلهان باور می کنند . از این رو درمی یابیم که نزاع و درگیری بین زن و شوهر یک امر طبیعی است که با توجه به اختلاف سلیقه های آن ها می تواند شدت آن متغیر باشد . اما گاها اگر آگاهی و حیطه کافی نسبت به این مشاجرات نباشد ممکن است این اختلافات شدت زیادی گرفته و باعث بروز حوادث ناگوار نظیر قهرهای طولانی مدت و حتی ممکن است در نهایت به طلاق منجر شود که معمولا مشاوره رابطه زن و شوهر می تواند نقش مناسبی را ایفا کند.

بنابراین باید برای جلوگیری و پیش گیری از وقوع عواقب ناگوار مشاجرات باید نسبت به آگاهی از جوانب آن اقدام کرد . یک روانشناس روابط زن و شوهر می تواند به کمک علم و دانش و تجربه خود به شما در این زمینه کمک کند . برای درک بهتر اهمیت این موضوع توجه شما را مثال زیر جلب می کنم .

زن و شوهری را در نظر بگیرید که به طور مداوم با یکدیگر نزاع دارند . حالا اگر این مشاجرات به سرعت حل نشود و تداوم داشته باشد حس عشق و علاقه بین آن ها را نشانه می رود و سبب سست شدن تار و پود آن می شود . حال اگر کمی نسبت به این جور نزاعات و درگیری ها آگاهی کافی داشتند ، این درگیری ها را به درستی مدیریت می کردند تا به زندگی خود لطمه ای وارد نشود .

حال که با انواع روابط بین زن و شوهر آشنا شدیم و تاثیر یک روانشناس خوب برای بهبود این روابط را مشاهده کردیم ، در مورد فواید بهبود این روابط در زندگی زن و شوهر را بررسی می کنیم .

  • بهبود روابط جنسی سبب سرحالی ، شادابی و رضایت خاطر زن و شوهر از زندگی مشترک می شود به تداوم و استحکام زندگی آن ها کمک شایانی می کند .
  • بهبود روابط عاطفی سبب آرامش خاطر هر یک از زوجین می شود و باعث آرامش روح و روان آن ها می شود و انگیزه بیشتری به زندگی پیدا می کنند . گرمی و محبت و صمیمیت بین زن و شوهر افزایش یافته باعث لذت بیشتر از زندگی مشترک می شود .
  • بهبود وضعیت مشاجرات (کنترل و مدیریت آن ها) سبب حفظ و نگهداری از پیوند عشق بین زن و شوهر می شود و مانع سست شدن و نابودی علاقه شدید بین آن ها می شود .

عوامل خطرناک در روابط زن و شوهر

۱- اولویت دهی به دیگر افراد

فرقی نمی کند فردی که او را در اولویت بالاتری از همسرتان قرار می دهید چه کسی باشد، خانواده یا دوستتان. زمانی که با همسرتان ازدواج می کنید یعنی قبول می کنید که فرد اول زندگی تان داشته باشید. پس دقت کنید که تعادل را در روابطتان ایجاد کنید.

۲- کاهش ارتباطات کلامی 

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که با روانشناس روابط زن و شوهر مطرح می شود فقدان ارتباطات کلامی است. به طوری که زوجین اشاره می کنند که در طول روز بیش از چند دقیقه با یکدیگر صحبت نمی کنند. صحبت کردن به شما کمک می کند تا همسرتان را بیشتر درک کنید و از نوع تفکرات او آگاه شوید و از قضاوت های شتابزده دوری کنید.

۳-انتقال استرس

ممکن است در خارج از خانه استرس های زیادی را متحمل شوید اما دقت کنید خانه جایی است که باید این استرس ها را از خود دور کنید و وارد آن شوید. بسیاری از افراد بر عکس عمل می کنند و تمام استرس های خود را بر سر خانواده سرازیر می کنند. سعی کنید که استرس هایتان کنترل کنید و در صورت نیاز با همسرتان مطرح کنید تا شما را در این امر یاری دهد.

۴- اعتیاد به تکنولوژی

با گسترش تکنولوژی و همه گیر شدن بسیاری از روابط دچار مشکل شده اند. عمده ترین این مشکلات مربوط به زوجینی است که یکی از آن ها بیشتر زمان خود را صرف استفاده از این ابزار می کند. تلف کردن وقت در شبکه های اجتماعی باعث شده است که صمیمیت در بسیاری از زوجین تا حد زیادی کاهش یابد و آنان را به مرز جدایی بکشاند.

۵- خودخواهی 

یکی از مسائلی که در مشاوره رابطه زن و شوهر به آن توجه می شود خودخواهی است. زمانی که ازدواج می کنید یعتی تصمیم گرفته اید تا شخصی را مقدم بر خود بدانید. ازدواج بازی برد و باخت نیست بلکه برد باید برای هر دو طرف اتفاق افتد. پس تلاش کنید تا در روابطتان تا حد امکان خودخواهی را از خود دور سازید و در تصمیم گیری ها رضایت همسرتان را نیز در نظر بگیرید.

۶-عدم گذشت

اولین عامل موفقیتی که از زوج های خوشبخت می شنوید گذشت است. زمانی که بتوانید اشتباهات همسرتان را ببخشید می توانید مطمئن شوید که قدم در راه یک زندگی صادقانه گذاشته اید. با گذشت کردن از اشتباهات یکدیگر است که می توانید زندگی را در کنار هم به خوبی ادامه دهید. در صورتی که با هر مشکلی بخواهید آن را درون خود نگاه دارید نه تنها خود ار عذاب می دهید بلکه زندگی خود را دچار مشکلات فراوانی می کنید.

۷- مرزهای ناپایدار

حد و مرض های روابط زن و شوهری خود را حفظ کنید. در صورتی که این حد و مرز ها رعایت نشود اطمینان داشته باشید که زندگی شما با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد شد.

۸- یادآوری گذشته ناخوشایند

اگر از آن دسته افرادی هستید که دائما نقاط سیاه گذشته همسرتان را به او یاداوری می کنید باید به شما بگوئیم که بدترین اتفاق ممکن را برای رابطه و برای همسرتان رقم می زنید. شما با گذشته وی زندگی نمی کنید بلکه با شخصیتی که در حال حاضر است زندگی می کنید.

پس گذشته وی را فراموش کنید و حتی در بدترین کشمکش ها نیز از یاداوری آن خودداری کنید.

۹- عدم صداقت 

صداقت عمده ترین دلیلی است که زندگی زوجین را علی رغم مشکلات زیاد سرپا نگه می دارد. پس به شما پیشنهاد می کنیم در هر شرایطی با همسر خود صادق باشید و از پنهان کردن مسائل مختلف از وی خودداری کنید.

۱۰- غرور بی جا

یکی از مسائلی که روانشناس روابط زن و شوهر سعی می کند در جلسات مشاوره رابطه زن و شوهر حل کند موضوع غرور است. زمانی که غرور داشته باشید از رفع مشکلات و نقص ها و اشتباهات خود دوری می کنید. پس تلاش کنید تا پیش از هر چیزی غرور خود را کنار بگذارید و برای بهبود شخصیت خود تلاش کنید.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، علی آباد خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

مشاور خوب روانشناس گنبد؟ خانم سعیده بلالی مشاور روانشناس در مرکز مشاوره رسپینا یکی از متخصصین حوزه مشاوره در گنبد کاووس استان گلستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *