شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان

بزرگ کردن کودکان دشوار است و بزرگ کردن فرزندان دشوار می تواند مختل کننده زندگی باشد. اما گفتن اینکه آیا کودک شما فقط یک مرحله را پشت سر می گذارد یا اینکه واقعاً دچار مشکل است همیشه به این راحتی نیست.

یک کج خلقی به تنهایی به معنای این نیست که کودک ۲ ساله شما مشکل رفتاری دارد یا یک کودک مهد کودکی که نمی خواهد آرام بنشیند لزوماً اختلال توجه دارد. وقتی صحبت از درک رفتار کودکانمان می شود ، متخصصان می گویند که تشخیص ها و برچسب ها باید به حداقل برسند.

تعریف “اختلال ها”

متخصصین روانشناسی کودک از دانشگاه آکسفورد و دانشگاه پیتسبورگ می گویند که اصطلاح “اختلال” برای کودکان زیر ۵ سال باید با احتیاط استفاده شود و اعتبار آن را زیر سوال ببرد. فرانسیس گاردنر و دانیل اس شاو می گویند شواهد محدودی وجود دارد که مشکلات پیش دبستانی نشان دهنده مشکلات بعدی در زندگی بوده، یا اینکه مشکلات رفتاری گواه یک اختلال واقعی باشند. آنها می گویند: “نگرانی هایی در مورد تمایز رفتار طبیعی از رفتار غیرطبیعی در این دوره از تغییر رشد سریع وجود دارد.”

رویکرد محافظه کارانه برای رسیدگی به مسائل رفتاری و عاطفی در این گروه سنی بهترین راه است.

اختلالات عاطفی و رفتاری در اوایل کودکی

برای یک کودک زیر ۵ سال به ندرت تشخیص یک اختلال رفتاری جدی گذاشته می شود. با این حال ، آنها ممکن است علائم یک اختلال را نشان دهند که ممکن است بعدا در کودکی تشخیص داده شود. این موارد عبارتند از:

  1. اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)
  2. اختلال نافرمانی مقابله جویانه (ODD)
  3. اختلال طیف اوتیسم (ASD)
  4. اختلال اضطراب
  5. افسردگی
  6. اختلال دوقطبی
  7. اختلالات یادگیری
  8. اختلالات رفتاری

احتمالاً بسیاری از این موارد را قبلا شنیده اید. برخی دیگر نادر هستند یا اغلب در خارج از بحث روانشناسی کودک مورد استفاده قرار نمی گیرند.

به عنوان مثال ، ODD شامل طغیان های عصبی در برابر افراد دیگر است. اما تشخیص بستگی به رفتارهایی دارد که بیش از شش ماه به طور مداوم ادامه می یابد و عملکرد کودک را مختل می کند. اختلال سلوک یک تشخیص بسیار جدی تر است و شامل رفتارهایی است که از نظر همه افراد چه در برابر انسان ها و چه در برابر حیوانات بی رحمانه تلقی می شود. این رفتار می تواند شامل خشونت جسمی و حتی فعالیت مجرمانه باشد – رفتارهایی که در کودکان سنین پیش دبستانی بسیار نادر است.

مشاور خوب روانشناس گنبد؟ خانم سعیده بلالی مشاور روانشناس در مرکز مشاوره رسپینا یکی از متخصصین حوزه مشاوره در گنبد کاووس استان گلستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *