مرکز مشاوره تلفنی

چرا روانشناس تلفنی؟

با پیشرفت روزافزون علم پزشکی سطح سلامت همه ما به طرز چشم گیری بهبود یافته است، به طوری که متوسط طول عمر افراد فقط در نیم قرن گذشته ده سال افزایش داشته است. با این حال پیشرفت فناوری و تغییرات سبک زندگی باعث بروز فشار های روانی و افزایش استرس و اضطراب در انسان امروزی شده است به نحوی که آمار ها نشان می دهد سطح اضطراب یک فرد نرمال نسبت به ۷ دهه پیش نزدیک به سه برابر شده است. در چنین شرایطی است که با مشاوره روانشناسی با یک مشاور دلسوز می‌توانیم راحت تر از پس مشکلات برآمده و آسایش را به زندگی خود بازگردانیم.

آیا شما به مشاوره روانشناسی نیاز دارید؟

خیلی ها ترجیح می دهند مشکلات زندگی خود را به تنهایی حل کنند و تا جای ممکن کسی نباشند که به روانشناس مراجعه کرده. حتی اگر شما هم با مشاوره مشکلی نداشته باشید، حتما افرادی را اطراف خود می شناسید که معتقدند مشاوره روانشناسی فقط برای افرادیست که مشکلات خیلی حاد دارند و به اصطلاح روانی شده اند!

اما حقیقت این است که مشاوره روانشناسی به شما کمک می کند ذهن خود را بهتر بشناسید و بتوانید افکار و رفتار و احساست خود را بهتر بررسی کرده و مدیریت کنید. به کمک مشاور می توانید از دست احساسات و افکار آزار دهنده خود رها شوید و به خود و زندگی تان حس بهتری داشته باشید. اتفاقا همین که شما به توانایی خودتان در حل مشکلات باور دارید یعنی با راهنمایی مشاور می توانید به سرعت از پس افکار و احساسات خود بر آیید.

حال که تصمیم گرفتید از متخصص کمک بگیرید، گزینه های زیادی برای تماس با مشاور دارید که در بخش بعدی به بررسی آن می پردازیم.

انواع روش های مشاوره روانشناسی

شاید مهم ترین قسمت یک مشاوره ارتباطی است که بین شما و متخصص برقرار می شود. در عصر ارتباطات راه های مختلفی برای برقراری این ارتباط بین شما و مشاور وجود دارد که هر کدام نسبت به دیگری مزایا و معایبی دارد که در ادامه بررسی می کنیم:

مشاوره روانشناسی حضوری

اولین و رایج ترین و بدون شک یکی از موثر ترین انواع مشاوره، ملاقات حضوری است. در این روش شما و مشاور رو در رو صحبت می کنید و مشاورعلاوه بر شنیدن صدا و لحن شما، می تواند حالات چهره و زبان بدن شما را هم ارزیابی کند و درک بهتری از دغدغه های شما داشته باشد. البته مشاوره حضوری محدودیت هایی هم دارد. مثلا برای مراجعه حضوری معمولا شما باید از مشاور وقت بگیرید و در ساعات کاری مشاور به مطب مراجعه کنید که ممکن است لزوما وقت مناسبی برای شما نباشد. همین مراجعه به مطب هم دردسر های خودش را دارد. مثلا شاید شما فرصت یک جلسه ی یک ساعته روانشناسی را داشته باشید اما مایل نباشید حداقل یک ساعت دیگر در راه و ترافیک از دست بدهید. از دیگر محدودیت های مشاوره حضوری و رو در رو این است که اگر ما به هر دلیلی ارتباط خوبی با مشاور برقرار نکنیم، بعید است که جلسه ی مشاوره را نصفه و نیمه رها کنیم و معمولا به شرط ادب تا زمانی که مشاور صلاح ببیند جلسه ی اول را ادامه می دهیم. از طرفی صحبت از عمیق ترین افکار و احساسات نزد کسی که تازه ملاقات کرده ایم ممکن است با شرم و خجالت همراه باشد. از نظر هزینه هم معمولا مشاوره های حضوری هزینه ی بیشتری از سایر انواع مشاوره دارد، ضمن اینکه جلسات مشاوره حضوری حداقل ۴۵ دقیقه زمان می برد.

مشاوره تلفنی

مشاوره روانشناسی تلفنی اولین روش مشاوره غیر حضوری است که به سرعت به عنوان یک روش جایگزین برای مشاوره حضوری از محبوبیت خوبی برخوردار شد. مشاوره تلفنی به دلیل مزایای بی شمار باعث افزایش استفاده از خدمات مشاوره ای شده است. از مزایای مشاوره تلفنی نسبت به مشاوره حضوری می توان به عدم نیاز به مراجعه و صرفه جویی در زمان و هزینه ی رفت آمد اشاره کرد. همچنین در این روش شما می توانید به صورت ناشناس خدمات مشاوره دریافت کنید که نقش شرم و خجالت را در مطرح کردن موضوعات شخصی کمرنگ تر می کند و کمک می کند که بی پرده تر به طرح دغدغه ها بپردازید. یکی از مهم ترین مزایایی که روش های مشاوره تلفنی را برای برخی محبوب تر می کند این است که روند مشاوره افراد می تواند به راحتی از دید اطرافیان مخفی بماند و فرد از قضاوت های نابجا به دلیل استفاده از خدمات مشاوره مصون می ماند. همچنین این نوع از مشاوره معمولا هزینه ی بسیار کمتری نسبت به مشاوره حضوری دارد. از طرفی به واسطه ی دسترسی گسترده به تلفن ثابت و همراه، خدمات مشاوره غیر حضوری در منزل و محل کار و حتی در سفر امکان پذیر شده است. اما از دید بعضی از مراجعین و مشاوران، مشاوره تلفنی به دلیل قابل مشاهده نبودن چهره و حرکات بدن صمیمیت و کیفیت کمتری دارد. این موضوع باعث شده با وجود مزایای بی شمار مشاوره تلفنی هنوز هم عده ای مشاوره حضوری را به انوع دیگر آن ترجیح دهند.

مشاوره روانشناسی آنلاین

یکی دیگر از روش هایی که به لطف ظهور اینترنت و رواج گوشی های هوشمند ممکن شده مشاوره متنی از طریق سایت یا اپلیکیشن های موبایل است. این روش مستلزم دسترسی به اینترنت از طریق گوشی هوشمند یا رایانه است. در این روش شما و مشاور از طریق فضایی شبیه پیام رسان ها می توانید به گفتگو بپردازید. اما مشاوره روانشناسی متنی هم معایب خاص خود را دارد. ناتوانی متن در منتقل کردن لحن و احساسات فرد و مشاور و عدم دسترسی عموم افراد به اینترنت و گوشی هوشمند خصوصا مشاوران از مهم ترین دلایلی است که این روش چندان مورد استقبال مشاوران و افراد واقع نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *