مشاور و روانشناس کودک در گنبد

مشاوره کودک می‌توانند گستره وسیعی از مسائل و مشکلات در زمینه مشاوره را پوشش دهند که عبارتند از:

• طلاق یا جدایی والدین

• مرگ یکی از عزیزان

• شاهد بودن و یا تجربه کردن یک حادثه

• زورگویی

• سوءاستفاده جنسی

• سوءاستفاده عاطفی

• سوءاستفاده فیزیکی

• جابجایی کودک یا خانواده

• مصرف مواد مخدر یا اعتیاد در خانواده

هرچند که هدف از درمان کاهش و پرداختن به مشکلات است، اما در واقع تمرکز اصلی بر روی آینده است (به این معنی که کمتر به گذشته نگاه می‌کنیم و یا کمتر گذشته را پیش می‌کشیم) و به روش غیرکلامی در بخش‌های طولانی از زمان (مثلا بازی، مسابقه، هنر و غیره) انجام می شود.

علاوه بر این جلسات درمان ممکن است بر پنج هدف از مهمترین اهداف خاص شرایط تمرکز کند:

۱- ایجاد عزت‌نفس در کودک

۲- کمک به بهبود مهارت‌های ارتباطی کودک

۳- تحریک رشد سالم و طبیعی

۴- ایجاد روابط عاطفی مناسب

نوع درمان و تکنیک‌های مناسب برای کودکان به مراحل رشد آنها هم بستگی دارد. این تکنیک ها و انواع درمان در نظریه پیشگام اریک اریکسون در هشت مرحله از رشد روان‌شناختی آمده است. این نظریه در مشاوره کودک بطور معمول شناخته و پذیرفته شده است و کمک می کند تا بتوانیم تفاوت بین مسائل عادی متناسب با سن و علائم مسئله‌ ساز را بشناسیم.

هشت مرحله عبارتند از:

نوزادی:

اعتماد یا بی اعتمادی؛ در این مرحله نوزادان به حد زیادی از توجه و مراقبت از طرف والدین نیاز دارند، که این باعث می‌شود تا آنها اولین حس اعتماد یا بی اعتمادی خود را تجربه کنند.

اوایل کودکی:

لجباز و مستقل یا خجالتی؛ در این مرحله کودکان نوپا و کوچک استقلال خود را بدست می‌آورند، آنها دوست دارند تمامی کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند. شخصیت منحصربفرد خود را پیدا کرده و بداخلاقی و لجبازی را شروع می کنند.

سال‌های پیش‌دبستانی:

نوآوری یا احساس گناه؛ کودک در این مرحله درباره قوانین و هنجارهای اجتماعی آموزش می بیند؛ یاد می گیرد که چه رفتارهایی خوب و چه رفتارهایی بد است. تخیل کودک دقیقا از همین نقطه شروع می شود. در عین حال لجبازی و بداخلاقی مرحله قبلی احتمالا ادامه پیدا می کند. روش اعتماد کردن بزرگسالان به کودک، آنها را تشویق می‌کند که بطور مستقل عمل کنند، و تصمیم بگیرند. در اینصورت کودک در مورد انجام هر کار نادرست احساس گناه می کند، و در واقع متوجه می شود که کار او خوب بوده یا نه.

سن دبستان:

سخت‌کوشی یا تنبلی؛ در این مرحله کودک روابط مهمی با همسالان خود ایجاد می‌کند، دوستان زیادی پیدا کرده و به احتمال زیاد فشار ناشی از تحصیل را هم احساس می‌کند؛ مسائل مربوط به سلامت روحی کودک از جمله افسردگی، اضطراب، ADHD و دیگر مشکلات ممکن است از همین مرحله شروع شود.

بلوغ:

شناسایی شخصیت یا سردرگمی؛ سن بلوغ! سخت ترین مرحله رشد برای کودکان. همه ما کم و بیش در مورد این مرحله از رشد اطلاعاتی داریم. در این مرحله نوجوان به بالاترین سطح از استقلال دست پیدا می کند، شخصیت خود را می شناسد و می‌سازد. مشکلات در ارتباطات با دیگران و تغییرات ناگهانی عاطفی و فیزیکی در این مرحله از رایج ترین مشکلات هستند.

کودکان ما در هر سنی می توانند دچار مشکلات روحی یا افسردگی مختص سن خود شوند. مشاوره کودک بحث بسیار مهمی بوده که ممکن هست تا بحال آن را نادیده گرفته باشیم. شاید بهتر باشد در مورد چالش های رفتاری رایج در سن کودک خود بیشتر تحقیق کنیم تا اگر با مشکلی روبرو شدیم توانایی شناخت و حل آن را داشته باشیم.

بعد از خواندن این مطلب ممکن است احساس کنید که کودک شما مشکلی دارد که برای سن و سال او عادی نیست و شاید نیاز به مشاوره کودک داشته باشد.

مرکز مشاوره رسپینا اولین مرکز تخصصی درمان اختلالات روانی با روش نورو فیدبک برای کودکان  و نوجواناندر استان گلستان شهرستان گنبد کاووس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *