مشاوره کودک چیست؟

اکثر مردم هنگام فکر کردن به بیماری‌های روحی به بزرگسالان فکر می‌کنند. استرس غلبه بر تعهدات شغلی و خانوادگی بعلاوه صورت هزینه‌ها می‌تواند به شدت موجب پریشانی شده و گاهی اوقات هم خود را به شکل اختلالات روانی نشان می دهد.

با این حال سلامت روحی کودک گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. اکثر مردم تصور می‌کنند که کودکی زمان شادی است، و از این واقعیت که کودکان اغلب با استرس و اختلالات روان‌شناختی روبرو هستند آگاهی ندارند. در واقع بنابر گفته جراح ارشد، تقریبا ۲۰ درصد کودکان در ایالات متحده هر ساله از نوعی بیماری روحی رنج می‌برند.

از آنجا که کودکان بطور معمول متفاوت از بزرگسالان فکر می‌کنند و با روش متفاوتی به دنیا نگاه می‌کنند، روان‌شناسان و مشاوران بزرگسال معمولی ممکن است برای درمان اختلالات روانی در کودکان دچار مشکل شوند.

اما مشاوره کودک یا جوانان نوعی از مشاوره است که بر درمان کودکان مبتلا به اختلالات روانی تمرکز می‌کند.

ممکن است کودکان مشکلات روانی و عاطفی مشابه با بزرگسالان را تجربه کنند. مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب، اختلال استرسی پس از آسیب روانی و اندوه. هرچند ممکن است علائم این اختلالات در کودکان متفاوت باشد. برای مثال کودکی که از اختلالات روحی مثل افسردگی رنج می‌برد ممکن است بجای آرام و ساکت شدن دچار برون‌ ریزی هیجانی و مشکلات رفتاری ظاهری شود.

مشکلات روحی و روانی کودکان ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. این دلایل ممکن است شامل مواردی مثل ملاقات با افراد جدید، طلاق، مرگ عزیزان، سوءاستفاده، فقر، مشکلات در مدرسه و مشکلات با همسن و سالان باشد. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی ‌بر اینکه بعضی از اختلالات روحی ارثی بوده و دارای عوامل ژنتیکی هستند.

کودک درمانی و مشاوره کودک را می شود توسط کودک، یکی از والدین یا هر دو و یا توسط بیشتر از یک عضو خانواده انجام داد. این اغلب توسط مشاور یا درمان‌گری که متخصص کار با کودکان است انجام می‌شود.

موسسسه تخصصی کودک و نوجوان رسپینا در گنبد کاووس استان گلستان خدمات جامع آموزشی و پرورش کودک ارایه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *