چگونه در نوروفیدبک مراجع یاد می گیرد وضعیت امواج مغز را تغییر دهد؟ – مرکز مشاوره نوروفیدبک رسپینا

چگونه در نوروفیدبک مراجع یاد می گیرد وضعیت امواج مغز را تغییر دهد؟

بهترین روانشناس زوج درمانی و سکسولوژیست و مسایل جنسی زن و مرد گنبد و بهترین مشاور گنبد؟ خانم سعیده بلالی مشاور روانشناس در مرکز مشاوره رسپینا یکی از متخصصین حوزه مشاوره در گنبد کاووس استان گلستان است.

کلینیک روانشناسی نوروفیدبک گنبد

مرکز مشاوره گنبد

نوروفیدبک چیست ؟ در نوروفیدبک یادگیری تغییر امواج مغز به سه روش است.

الف: یادگیری نیمه هشیار

نوروفیدبک چیست ؟ در این حالت از یادگیری، مغز به شکلی غیر ارادی و خودکار،  شناخت بیشتری از خود بدست می آورد و بتدریج  به ایجاد تغییرات مطلوب به منظور حفظ میزان مناسبی از امواج مد نظر درمانگر می پردازد ولی  فرد احساس می کند که فقط مشغول تماشای صفحه کامپیوتر و یا گوش دادن به اصوات است، بدون اینکه آگاهانه تغییری را حس کند.

ب: یادگیری هشیار

روش دوم یادگیری وقتی است که ارتباطی هشیار بین تغییرات به وجود آمده در نشانه های هدف (برای مثال تغییر صداها و تصاویر راهنما بر روی صفحه نمایش) و احساس درونی فرد پیدا می شود. مثلاً بیشتر مردم نمی توانند بیان کنند افزایش موج آلفا چه احساسی دارد اما می توانند بگویند که چه زمانی این اتفاق می افتد. این فرایند یادگیری هشیارانه است و شامل آگاه شدن از بروز تغییرات و احساس هایی است که پیش از آن نبوده است. در این روش، افراد قادر خواهند بود تا بصورت ارادی آنچه را لازم است انجام دهند تا آن حس دوباره ایجاد شود. در این وضعیت به طور معمول مراجعه کنندگان  می گویند که «این مانند همان حسی است که وقتی آلفای بیشتری تولید می کنم دارم».

ج: رشد ویژگی انعطاف پذیری در مسیرهای عصبی مغز

نوروفیدبک چیست ؟ جالب است بدانیم، تغییرات به وجود آمده در احساس، تفکر و رفتار مراجع  ناشی از تمرین دادن مسیرهای عصبی با روش نوروفیدبک است. به عبارت دیگر، هرچه مغز بیشتر برای رسیدن به حالت بهینه تمرین کند، در کنترل امواج مغزی مهارت بیشتری پیدا می کند.  بنابراین نوروفیدبک به مغز کمک می کند تا فرد یاد بگیرد چطور خود را تنظیم و نواقص عملکردی اش را برطرف کند. در واقع با نوروفیدبک ما مهارت های جدیدی را فرا می گیریم، مهارت هایی که ما و مغزمان را بیش از پیش توانمند می سازد.

در تحقیقات روانشناسی، ثابت شده است که آموزش و تمرین زیاد در نوروفیدبک، ارتباط های بین        سلول های مغز و مسیرهای عصبی ما بین آنها را تحریک و افزایش می دهد و  به ایجاد ارتباطات سیناپسی (ارتباط بین نورونی) جدید می انجامد، حالتی که سبب بهبود عملکرد مغز در مناطق خاص می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالبی که شاید برایتان جالب باشد