چرا اضطراب منجر به افسردگی می‌شود؟

اختلالات اضطراب بسیار بیشتر از اختلالات عصبانیت و نگرانی شایع هستند. آنها می‌توانند باعث ترس و وحشت درمورد چیزهایی شوند که سایر افراد عادی در مورد آنها نگران نیستند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطراب متوجه می‌شوند که افکار آنها منطقی نیست، اما هنوز نمی‌توانند آنها را متوقف کنند.

برای مثال، سالی آر. کونولی که یک درمان‌گر در مرکز مشاوره زوج‌ها در لوییویل کنتاکی است، در این مورد می‌گوید: “این یک چرخه است. هنگامی که دچار اضطراب می‌شوید، به دنبال این تفکر فراگیر راجع به نگرانی‌ و یا مشکل می‌روید و درمورد آن احساس بدی دارید. بعد از آن احساس می‌کنید که شکست خورده‌اید، و دچار افسردگی می‌شوید.”

علائم افسردگی و اضطراب

موارد زیر علائمی هستند که نشان می‌دهند، فرد از هر دو بیماری افسردگی و اضطراب رنج می‌برد و نیاز به درمان افسردگی و اضطراب دارد:

• ترس و نگرانی دائمی و غیرمنطقی

• نشانه‌های فیزیکی مانند ضربان قلب، خستگی، سردرد، گرگرفتگی، عرق کردن، درد شکمی و دشواری تنفس

• بیخوابی

• تغییر در خوردن، بیش از حد زیاد و یا خیلی کم

• مشکلات با حافظه، تصمیم‌گیری و تمرکز

• احساسات دائمی غم و اندوه یا بی‌ارزش بودن

• علاقه نداشتن به سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها

• احساس خستگی و بدخویی

• نداشتن آرام و قرار

• حملات ترس ناگهانی

مسیر درمان افسردگی و اضطراب

کونولی می‌گوید: “درمان افسردگی و اضطراب باید توسط روان‌پزشک انجام و مدیریت شود. او می‌گوید: “برای افراد مبتلا به هر دو اختلال (افسردگی و اضطراب) جهت جلوگیری از اختلال دو قطبی بسیار مهم است که به خوبی ارزیابی شوند.”

درمان اختلال دوقطبی (وضعیتی که در آن احساسات می‌توانند از مقدار بسیار کم تا سطح بسیار بالایی از حالت شیدایی و افسردگی تغییر کنند) از درمان افسردگی و اضطراب بسیار متفاوت است. درمان افسردگی و اضطراب باید همراه با یکدگیر باشد. استراتژی‌های موثر درمان افسردگی و اضطراب عبارتند از:

افسردگی ممکن است شدید باشد و زندگی را تغییر دهد، این اختلال بر کیفیت زندگی و خوشبختی افراد مبتلا تاثیر می‌گذارد. بنابر آمارهای انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا، حدود ۱۵ میلیون آمریکایی هر ساله تحت تاثیر این اختلال قرار می‌گیرند و نیاز به درمان افسردگی و اضطراب دارند.

تغییرات سبک زندگی و تکنیک‌های مدیریت استرس زیادی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری و اجتناب از افسردگی از آنها استفاده کنید. عوامل خاصی وجود دارد که می‌توانند موجب شوند تا ما رویدادهای افسردگی را تجربه کنیم. ضمن اینکه این عوامل ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، لیکن برخی از بهترین روش‌ها وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری و اجتناب از عودکردن افسردگی و درمان افسردگی و اضطراب از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه مطلب مهمترین نکات برای درمان افسردگی و اضطراب آمده است.

مواردی که در ذیل به آنها اشاره می شود شامل مشکلات و بیماری هایی هستند که درمان با نوروفیدبکدر آنها توسط FDA تأیید شده است.

 بیش‌فعالی/کمبود توجه (ADHD)بیش از هر زمان دیگری، برای درمان ADHD از نوروفیدبک استفاده شده است. ۸۵-۸۰% کودکان مبتلا به ADHD به وسیله نوروفیدبک بهبودی کامل می‌یابند.

 اضطراب (Anxiety): بسیاری از متخصصان، بکارگیری نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب را یکی از عمده‌ترین موارد  استفاده از نوروفیدبک می‌دانند.

محققان معتقدند اضطراب یکی از اولین مواردی بوده که به نوروفیدبک پاسخ درمانی مناسبی داده است. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که در حدود ۹۰-۸۰% از بیماران اضطرابی با این روش بهبود یافته‌اند.

 ناتوانی یادگیری (Learning Disability): این اختلالات در سنین دبستان شایع هستند. نوروفیدبک در درمان این اختلال تحول بزرگی ایجاد کرده است. معمولاً با کامل کردن یک دوره درمانی بهبودی ثابتی حاصل می‌شود.

 اختلالات خواب: اولین تغییراتی که مراجعین عموماً بعد از شروع درمان با نوروفیدبک مشاهده می‌کنند، تنظیم خوابشان است.

بنابراین می‌توان از نوروفیدبک در درمان اختلالات خواب نیز استفاده کرد.

 دردهای مزمن و سردردهای میگرنی: درمانگران و پزشکانی که از نوروفیدبک برای درمان دردهای مزمن و سردردهای میگرنی استفاده کرده‌اند، اعلام کردند که وقوع و شدت حملات میگرن در اکثر موارد با استفاده از این روش کاهش می‌یابد و حتی از بین می‌رود. این روش بخصوص در بیماران با سردردهای میگرنی که به درمان های دارویی پاسخ مناسبی نمی دهند توصیه می شود.

 افسردگی:  در مورد بیماران مبتلا به افسردگی اساسی که هیچ درمانی برای آن‌ها کارساز نبوده، نوروفیدبک در اغلب موارد بهبود دهنده بوده است.

مواردی که در ذیل به آنها اشاره می شود شامل مشکلات و بیماری هایی هستند که درمان با نوروفیدبکدر آنها توسط FDA تأیید شده است. بیش‌فعالی/کمبود توجه (ADHD): اضطراب (Anxiety): ناتوانی یادگیری (Learning Disability)اختلالات خواب:  دردهای مزمن و سردردهای میگرنی:  افسردگی در گنبد

موارد کاربرد نوروفیدبک  

بیش‌فعالی/کمبود توجه (ADHD)، 

استرس و اضطراب   (depression and Anxiety)

ناتوانی یادگیری (Learning Disability)

 اختلالات خواب

افسردگی

سردردهای میگرنیافزایش قدرت تمرکز و توانایی های ذهنی در افراد سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *