توانایی ها و رفتار با کودک ۴ ساله

شاید بتواند نقاشی یک نفر را بکشد، آدم او احتمالاً یک سر گرد بزرگ دارد، همراه با چشم ها و شاید یک دهان و یک خط راست که از سرش پایین آمده و دارای پاها و تنه است. او می تواند یک مربع را کپی کند و یک پل با سه آجر بسازد.

رشد فیزیکی:

در این سن کودک شما از فعالیت فیزیکی اش لذت خواهد برد و دوست دارد بدود، بپرد، برقصد، سه چرخه سواری کند و تاب بخورد. او در قدم زدن زیاد خوب نیست و در صورتی که فعالیت آرام خود را در رابطه با فعالیت پرانرژی خود نداشته باشد، ممکن است خسته و افسرده شود.

البته مهم است که او بتواند این کارها را با اطمینان و با نظارت انجام دهد. در ۳ و نیم سالگی ناگهان ممکن است هماهنگی و اعتماد به نفس خود را از دست دهد.

  • او عاشق پخش آب و بازی با آب است. برخی از کودکان ۳ ساله از استخر و یا دریا می ترسند و برخی دیگر از شنا کردنبا یک فرد بزرگ سال لذت می برند. (همیشه بر روی کودکان در اطراف آب نظارت کنید.)
  • از آنجا که تعادلش بهتر شده است، می تواند در امتداد یک تخته قدم بزند.
  • او می تواند از پدال های روی دستگاه استفاده کند.
  • او می تواند توپ را بچرخاند، اما گرفتن آن هنوز کاملاً برایش دشوار است.
  • او می تواند با استفاده از شانه ها و آرنجش توپ را پرتاب کند.
  • در ۴ سالگی کودک می تواند مداد را به درستی نگه دارد.
  • او می تواند لباس بپوشد.
  • بین ۳ تا ۴ سالگی او یاد خواهد گرفت با قیچی کار کند.

توالت رفتن:

برخی از کودکان در ابتدای سال سوم خود در حال پیشرفت توالت رفتن خواهند بود و برخی دیگر این کار را نخواهند کرد. اگر کودک شما طبیعتا یک کمال گرا یا “ایراد گیر” در مورد درست بودن چیزها است، ممکن است بیشتر طول بکشد تا اعتماد به نفس در مدیریت خود را به دست آورد.

زبان:

در ۳ سالگی او با جملات ساده ای صحبت می کند و چیزهای زیادی در سر او وجود دارد که اغلب به نظر می رسد که کلمات نمی توانند به اندازه کافی سریع بیرون بیایند و همه چیز را توصیف کنند.

وقتی سعی می کند خود را بیان کند، لکنت زبان می گیرد. می تواند خسته کننده باشد که به او گوش دهید و همه چیز را به او توضیح دهید، اما هیجان انگیز است که بتوانید در تخیلات او شریک شوید. او دوست دارد که برایش کتاب خوانده شود و ممکن است یک کتاب را بارها و بارها بخواهد که برایش بخوانید.

او می تواند آنچه را که می خواهد در اغلب شرایط بیان کند. برخی از افراد ۳ ساله به طور واضح صحبت می کنند، در حالی که برخی دیگر هنوز از “صحبت بچه” استفاده می کنند.

او ممکن است در برخی کلمات تلوتلو بخورد، اما احتمالا در طی سال خودش این مسئله را حل کند. یک کودک متوسط سنی ۳ ساله می تواند ۱۰۰۰ یا بیشتر کلمات را درک کند.

معمولاً می تواند کلمات “مکانی” را مانند زیر، در کنار، پشت، رو را درک کند. سوال هایی را با “چی”، “چه کسی”، “کجا” و “چرا” می پرسد. می تواند در مورد آنچه که دیروز و امروز اتفاق افتاده است، صحبت کند. شما می توانید براساس آنچه که کودک ۳ ساله تان به شما می گوید، چیزهایی را بسازید.

تلاش های ناموفق او را با کلمات اصلاح نکنید، اما به طور مثبت با کلمه صحیح در پاسخ خود به آن واکنش نشان دهید. سعی کنید صبور باشید. از او سوال کنید. برخی از کودکان چنان پر شور و شوق می شوند که “چی؟” می تواند برای والدین آزاردهنده شود. اکثرا شما به درخواست شما پاسخ خواهند داد تا زمانی ساکت برای سوالات خود داشته باشند – حداقل برای چند دقیقه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *