ترک اعتیاد

اعتیاد به انواع مواد مخدر یک نوع بیماری است که عوارض جسمی و روحی مختلفی را برای فرد دربردارد. مواد مخدر انواع مختلفی دارد و با توجه به آن عوارض گوناگونی برای فرد دارد. برخی مواد وابستگی روانی دارند و برخی فیزیکی و بعضی هر دو نوع را با هم دارند. همچنین روش های ترک به تناسب نوع ماده مخدر متفاوت است. اغلب داروهایی مانند متادون در برنامه ترک اعتیاد قرار می گیرند؛ البته مصرف خودسرانه متادون خود باعث بروز اعتیاد می شود. 
به طور کلی مواد مخدر شامل موادی می شوند که پس از مصرف روی عملکرد فرد تاثیر می گذارند. رایج ترین مواد مخدر شامل تریاک، هروئین، شیشه، حشیش، مورفین، متادون و … می شود. ترک هر کدام از آن ها مانند ترک شیشه ، ترک حشیش، ترک هروئین و… زمان بر بوده و نیاز به برنامه درمانی دقیق وجود دارد. 

ترک اعتیاد به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که طی آن‌ها فرد معتاد تحت نظر متخصص و یا به‌ صورت فردی، برای قطع مصرف ماده اعتیادی اقدام می‌کند. در این فرایند فرد سعی می‌کند علاوه بر قطع مصرف ماده مخدر سبک زندگی خود را نیز تغییر دهد و زندگی متعادل، بهنجار و با اعتماد به نفسی داشته باشد. هدف نهایی از ترک مواد بازگشت فرد به حالت طبیعی و سالم دوران قبل از اعتیاد است.

ترک اعتیاد و درمان اعتیاد چالش‌های زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد برای مثال سبب بروز خماری و علائم ترک، نشانه‌های رفتاری، فیزیولوژیکی و شناختی می‌شود. شدت و ضعف علائم ترک مانند ترک تریاک بسته به نوع ماده مخدر متفاوت است. میزان موفقیت در ترک مواد به ویژگی‌های شخصیتی بیمار، میزان اراده و تلاش او، حمایت اطرافیان، نوع ماده مخدر، شدت وابستگی، موقعیت اجتماعی، چگونگی مقابله با اعتیاد و روش درمانی، بستگی دارد.

بهترین روش نوروتراپی و روان درمانی در کنار دارو درمانی است. در روان درمانی مرحله به مرحله به فرد آموزش داده می‌شود که چگونه بر اعتیاد خود غلبه کند و فرد بعد از ترک می‌تواند کاملاً به زندگی عادی خود بازگردد. دارو درمانی نیز کمک می‌کند تا از شدت علائم ترک و احتمال بروز نشانه‌های ترک کاسته شود.

مرکز مشاوره روانشناسی رسپینا  در گنبد کاووس با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و … جزء بهترین و جامع ترین مراکز خدمات روانشناسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *