مشاوره قبل از ازدواج

اجازه دهید از ابتدای کار شروع کنیم. بسیاری از افرادی که در شرف ازدواج هستند، استرس دارند. استرس قبل از ازدواج امر بسیار طبیعی و رایجی است که ممکن است سراغ هریک از زوجین بیاید. معمولا زوجین از روبرو شدن با مسئولیت های جدید ترس دارند و یا نگرانند که نتوانند به خوبی مشکلات به وجود آمده در رابطه را مدیریت کنند.

صحبت های قبل از ازدواج کمک بسیار بزرگ برای حل این قبیل نگرانی ها است. البته این صحبت ها در صورتی اثر بخش خواهند بود که در چارچوب حل مسائل مطرح شوند. شاید بسیاری از زوجین در رابطه قبل از ازدواج خود مشکل خاصی نداشته باشند، اما به محض ازدواج و قرارگیری در چارچوب خانواده مسائل رنگ دیگری به خود می گیرند

چرا اهمیت مشاوره قبل از ازدواج مهم است؟


مشاوره قبل از ازدواج به منظور کمک زوجین برای پیشبرد رابطه قبل از ازدواج ارائه می شود. در این روش درمانی سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مهمی مطرح می گردد. پاسخ زوجین به این سوالات و درک نحوه نگرش یکدیگر به مسائل باعث می شود تا آن ها بتوانند در آینده نه تنها از بروز مشکلات خود جلوگیری کنند، بلکه بتوانند مشکلات خود را به بهترین شکل ممکن رفع کنند.
صحبت های قبل از ازدواج و سوالات روانشناسی قبل از ازدواج که توسط درمانگر مطرح می شود پیرامون مسائل زیر خواهد بود:

میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی

مهارت های ارتباطی

امور مالی و مدیریت منابع

انتظارت، باورها و ارزش های زوجین

نقش کودکان

نحوه تصمیم گیری ها و حل اختلاف

نحوه برخورد با خشم و عصببایت

نحوه بروز و کنترل احساسات

چگونگی تقسیم نقش ها و وظایف در آینده

صحبت های قبل از ازدواج یک فرصت بسیار عالی برای زوجین است تا بتوانند توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر تقویت کنند و و هم چنین توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج هم چنین روش های بسیار خوبی برای توسعه مهارت های حل تعارض و مساله زوجین است.


این نکته را مد نظر داشته باشید که ارزش ها و نظران زوجین نباید لزوما مطابق خواسته های یکدیگر باشند. گاهی دیده می شود که افراد با این عقیده ازدواج می کنند که بتوانند تمامی نیازهای عاطفی، مالی ، جنسی و … طرف مقابل را برآورده کنند. اما واقعیت این است که ممکن است در برخی موارد شرایط به گونه ای که دلخواه ما است پیش نرود. درک تفاوت خواسته ها و تطابق آن با توانایی افراد، موجب کاهش استرس قبل از ازدواج زوجین می گردد. پس هرچه صحبت های قبل از ازدواج کامل تر و جامع تر باشد، می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات آینده کم رنگ تر خواهد شد و خطر طلاق زودهنگام نیز کاهش خواهد یافت. این نکته خود دلیل دیگری برای درک اهمیت مشاوره قبل از ازدواج است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *